Det er træls for kunden, når man er blevet hyret til at pudse væg indendørs hos den givne kunde og måske flere af slagsen.

Firmaet har afsat de fornødne hænder til at klare arbejdet for kunden, og man ved nogenlunde, hvor lang tid det vil tage, og så har man lagt lidt tid til i begge ender, hvis der skulle ske noget uforuset, men ellers regner man med at blive klar før tid.

Det glæder kunden at høre, som man har forelagt et prisoverslag for, som vedkommende kan regne ud. Enten har man sat en fast pris, men skulle der ske noget uventet, så giver man måske mere en cirkapris og siger, at det kommer til at koste i egnen at dette beløb til dette beløb.

Hellere det, end at man stopper arbejdet, fordi der ikke er flere penge i budgettet, end man ellers havde regnet med fra kundens side, men så skete der ting for firmaet, som ingen kunne regne med, og så bliver det dyrere.

Og angående uventede ting, så har man samlet mandskab, indhentet udstyr og samlet ekstramateriale, så man ikke skal ud at hente det undervejs.

Så lægger den ene medarbejder sig syg en dag. Og det er reel sygdom og ikke pjækkeri.

Helst ser man faktisk, at medarbejderen ikke møder op på opgaven, så man smitter ikke bare de andre ansatte, men også kunden, så alle de andre skal lægge sig syge.

Det er den slags, man bare ikke kan kalkulere med, og medarbejderen lover at sværger at komme i bedring snart.

I sådan nogle situationer kan man selvfølgelig hente en anden medarbejder ind, hvis man har sådan en, og ved vedkommende, hvordan man arbejder med at pudse vægge ned indendørs, så er man hurtigt kørende igen.

Men den medarbejder kunne så have været brugt på en anden opgave, eller må netop udsætte en anden opgave, og det kommer alle parter negativt for.

Så man må bare gøre sit for at arbejde bedst, når man er folk nede, og ellers blive rask, når man kan.